Höst i Blekinge


Tidtabell


Det händer konstiga grejer ibland...

Imorse blev det stressig värre.
Började med att köra en mult (2 tågsätt med 3 vagar i varje = sammanlagt 160 meter) som ett tjänstetåg (tåg utan passagerare) till Hb, där jag skulle koppla ihop med ytterligare ett tågsätt. Eller rättare sagt, dom skulle koppla ihop med mig.
Eftersom dom kom norr ifrån och jag söder ifrån så blir det så att man multar front mot front. Efter det är det tänkt att jag ska gå längst bak i min del och rigga upp den hytten. Då sitter jag alltså längst fram och har 240m tåg bakom mig *förklarar*
Eftersom det var första gången jag hade den turen och var osäker på hur långt fram jag skulle köra (för att vara inne med hela mitt tåg på perrongen och utan att köra för långt fram så att multande tåg inte kommer in helt.) så ringde jag upp Tkl för att få besked om hur långt fram jag skulle köra. Konversationen:
Jag: Ska jag köra ända fram till signalen?
Tkl: NEEEJ!!! Kör inte ända fram, då får inte dom andra plats.
Jag: Hur långt ska jag köra då?
Tkl: Ja du, kör in en bit...
Jag: Jag stannar mellan vagnläge B och C?
Tkl: Ja, det blir nog bra.

I det här läget skulle jag ha tagit upp linjeboken och kollat exakt på vilket avstånd signalen satt på i förhållande till plattformskanten eller nästa signal. Då hade jag vetat hur mycket utrymme det andra tåget hade behövt. MEN, jag valde att lyssna på Tkl. Detta berodde på att det stod ca 400 personer på plattformen som ville kliva på mitt tåg. Kände därmed inte att jag hade tid att ta upp min bok och leta i. Det fick helt enkelt duga...
Hängde mig ut från sidorutan för att försöka se om jag var inne eller ej. Helt omöjligt att se. A ja... bara att öppna dörrarna då.
När jag klev ut ur tåget så såg jag att jag skulle ha kört minst 30 meter till. En tredjedel av sista vagnen var kvar utanför!!!
Nu hade allt folk borjat kliva på och det andra tåget närmade sig så det var bara att stå kvar.
Gick bort till föraren som kom med "norrtåget". Vi kom överrens om att jag skulle springa bort i hytten jag skulle köra ifrån och rigga upp den så fort han hade multat (kopplat ihop)
När jag väl kommer dit så ser jag att jag inte får indikation på att han har multat. Konstigt...
Väntar lite till... ser att olika lampor blinkar till och att mätaren till bromscylindertrycket åker upp och ner. VÄLDIGT konstigt.
Sen känner jag hur hela tåget åker framåt. Va fan!! Vad skulle jag göra? Kunde ju inte bromsa eftersom hytten inte var aktiverad. Tryckte till lite snabbt på tyfonen så att förare 2 skulle förstå att han skulle stanna. Det gjorde han men snart backade hela tåget istället. Kände paniken komma krypande.
Sprang bak i tåget för att se vad dom höll på med där bak. Det visade sig att dom inte lyckades koppla ihop och hade tryckt tåget framför sig. Inte bra.
Det slutade med att vi fick lämna sista vagnen i Hb och köra med dom två vagnarna vi hade.
Trångt blev det och sena blev vi. Dessutom hamnade vi bakom ett pågatåg vilket gjorde att jag hade "vänta-stopp" i varje signal ända fram till Lkö där vi blev förbisläppta.

Som om inte det vore nog för dom stackars passagerarna, så blev tåget inställt i Malmö. Egentligen skulle det ha gått vidare till Köpenhamn men dom fick byta till ett annat.
Dessutom var det felskyltat inne på stationen så det var inte mycket som funkade.

En jobbig men mycket lärorik morgon.

In i dimman


Det händer mycket...

Nu var det ett tag sen jag skrev.
En hel del har dock hänt. Inte med mig men med mina kollegor...

En kollega blev överfallen av fotbollshuliganer när hon stod och väntade på tåget hon skulle ha på Malmö C. Detta har ni säkert läst om i tidnaingar och hört om på TV. Sinnessjukt!!!
Själv körde jag ett annat tåg från Helsingborg till Malmö  20 minuter innan hennes tåg kom in. Konstaterade ganska snabbt att det var ett JÄVLA LIV i Malmö... Det var skönt att få vända tåget och köra uppåt igen.
Hur som helst så mår hon under omständigheterna bra. Tror hon är ute och kör nu igen.

En annan kollega blev anklagad för att i våras ha lämnat en 4-åring på perrongen i Lund. Målsäganden påstår att det har med att göra att dom är invandrare osv. osv. (har man hört det förut?)
Efter att ha pratat med föraren i fråga så kan man ganska snabbt konstatera att detta har överdrivits något fruktansvärt av media och av den "drabbade" familjen (något man även anade innan, då man vet hur det ser ut i Lund osv.)
Orkar inte dra hela berättelsen här men om någon är intresserad så gör jag det gärna.
Vill bara att ni ska veta att lokföraren hade INGEN aning om att en 4-åring stod kvar på perrongen.
Det gör mig så jävla irriterad att journalister, krönikörer, bloggare, forum-deltagare mm. sitter och uttalar sig om detta när dom inte har en aning!!
Dom vet inte hur avgånsproceduren går till, vilka regler/lagar som gäller vid framförande av tåg (eller backning som i detta exemplet). Dom vet inte hur utfarten från Lund C ser ut och vad föraren har att lägga sitt fokus på. Dom vet verkligen ingenting, förutom det som stod i diverse tidningar för några veckor sedan. Men hade då båda parter fått komma till tals? Nej... som vanligt inte.

RSS 2.0