Hundvakt i Emmaboda

Natten till idag hade jag överliggning i Kalrskrona. Min tur började 5.05 med klargöra ett tåg, vilket jag sedan skulle köra till Emmaboda. Fick även växla över tågsättet till rätt spår i Kalrskrona innan vi kunde avgå.

Sträckan mellan Karlskrona och Emmaboda är en väldigt gammal bana. En sån där som låter "ka-donk ka-donk" när man kör på den. Lagom sövande så tidigt på morgonen.

Väl framme i Emmaboda kom en resenär fram till tågvärden och sa att en hund på rymmen hade följt efter henne till stationen. Och mycket riktigt. Bakom henne stod en grå-svart lurvig sak.
Lotta (avgångssignaleraren på mitt tåg) och jag funderade över vad vi skulle göra med vovven. Resenären var ju tvungen att hoppa på tåget mot Kalmar medans vi hade en timmas disp.tid i Emmaboda innan avfärd till Ck igen.
Lotta, som var van vid hundar fann snabbt att jycken var öronmärkt. Därmed trodde vi att saken var biff och ringde länsman.
Med hjälp av numret i örat hittade dom ägaruppgifter. Vi fick ett telefonnummer som vi ringde. Dock visade det sig att numret var taget ur bruk och saknade hänvisning.
Efter lite detektivarbete i form av åtskilliga telefonsamtal till polisen, nummerupplysningen, ägarens släktningar mm. så hade vi inte mycket mer att göra än att be polisen hämta hunden. Klockan var nu sju och vi skulle köra mot Ck om 6 minuter. Vi frågade på resebyrån i stationshuset om hunden fick vara där tills farbror blå kom och det gick fint.
Hoppas att allt löste sig sen.



På väg mot Karlskrona igen så gjorde vi ett kortare uppehåll på den STORA orten olmsjö, för trafikutbyte.
                 


Nu sitter jag och har rast. Om en halvtimma bär det av ner mot Malmö igen.

So long!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0