Varför vi inte stannar och öppnar åt sena passagerare...

Senast igår när jag körde och precis skulle lämna Hässleholm så kom det en tjej och sprang PRECIS när jag skulle köra. Det är alltid lika jobbigt att inte kunna stanna och släppa på vissa som man ser verkligen VILL följa med.
Dom flesta tycker nog att: "varför kan dom inte bara stanna och släppa på mig/honom/henne lite snabbt? det tar ju ingen tid..."
Tänkte därför förklara varför.
Såhär går en avgångsprocedur till:
När jag har stannat vid en plattform och öppnat dörrarna så väntar jag på att få grön signal för klart att köra. Så fort den tänds trycker jag på "sprallemannen" (en knapp som tänder en lampa ute hos AGS = avgångssignaleraren (min kollega i tåget). Lampan betyder att vi har klart för avgång)
AGS väntar på att tiden är inne och ser till att ingen står i dörrarna. Där efter signalerar AGS till mig att stänga dörrarna. I detta läget har AGS lokalfrigivit dörren han/hon står i. På detta sätt ser AGS att ingen har fastnat i dörrarna eller så. När tiden är inne stänger han/hon sin dörr och signalerar till mig att jag ska köra.

Om jag nu skulle se att någon kommer springande och öppnar dörrarna så måste vi göra om proceduren igen. Detta tar upp till en minut, förutsatt att det inte kommer fler passagerare, att AGS uppfattar att jag frigivit dörrarna igen. I det här läget tickar sekunderna på snabbt.
Jag har grönt i signalen, fjärren (tågklareraren) sitter och väntar på att jag ska köra så att han/hon kan släppa fram andra tåg och övriga passagerare börjar undra varför vi inte kör.

Vad gör det då om det tar någon minut extra?
Jo...
På t.ex. Cst (Stockholms central) har man 90 sekunder på sig att köra från det att avgångstiden är inne. Gör man inte det låser fjärren tågvägen och man har inte längre tillstånd att köra. Detta är p.g.a. det enorma trycket som råder på denna station. Det är hela tiden andra tåg som ska iväg.
Tar fjärren tillbaka signalen på Cst så kan det dröja uppåt 20 minuter innan man får en ny chans.
20 minuters försening gör ofta att folk missar sina anslutningar.

Andra exempel.
I t.ex. Hm (Hässleholm) så får man inte grönt förrän tkl (tågklareraren) har fällt bommarna vid en vägövergång längre fram (när man kör mot Kristianstad) Detta gör dom ca 30 sekunder innan avgång. Avgår man då inte direkt när man har fått grönt så blir det snabbt långa bilköer.

Såna här saker finnns nästan överallt.

Så... Stannar man den extra minuten för en sen passagerare och riskerar att försena 100-1000 passagerare som HAR kommit i tid? Nej... Det gör man inte hur gärna man än vill. Det är klart... Inga regler utan undantag.

Ett litet tillägg:
I vissa fall krypkör man iväg från perrongen. Detta beror på att man har sk. tio-övervakning = man kan inte köra snabbare än 10km/h för då nödbromsas tåget. Inte förrän man får nytt hastighetsbesked kan man öka farten.
Kan tänka mig att det är lite irriterande att ha sprungit till tåget, som kör lagom tills man är framme och sen ser att tåget kryyyyper iväg. Men då vet i varför.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0